Årsmöte i Hästveda Biodlareförening

I fredags kväll var det årsmöte i Hästveda Bf. Petters stuga var fullsatt och dagordningen avverkades i sedvanlig årsmötestakt, rätt raskt alltså. Därefter bjöds vi på kaffe och kaka och på ett intressant föredrag om SLU. Dessutom vann vi en drottning! Det blir den andra detta året; den första vann vi i somras på Sofiero vid Skånska Honungsmästerskapen. Dessa små djur får vi hämta ut hos drottningodlare nästa sommar. Jättekul att vinna igen!

Adopt a bee fick också möjligheten att överräcka en liten symbolisk tack-present till de som så engagerat gett oss stöd och praktisk hjälp under vår första säsong: Ulf, Erling, Åke, Nisse och Olof. De fick bland annat var sin presentburk av vår hösthonung och de konstaterade att den var god, lite lätt kornig, och med en försiktig eftersmak av ljung.

Mötet inleddes med en tyst minut för Ronny Svensson, nästan på dagen tre månader efter hans bortgång i slutet av juli i år.  Han var inte bara vår snickare utan hade även en egen biodling och var sedan sommaren 2009 medlem i Hästveda. Han hjälpte oss med stort och smått och vi tänker allt som oftast på hans uppmuntrande ord om att vi inte skulle ge oss efter detta första intensiva projektår utan ge vår idé några år till. Frid över hans minne.

Vi är ju faktiskt i planeringstagen för nästa säsong och om allt går som vi önskar kommer (flera av) våra samhällen att tas om hand av personer som vill bli biodlare och vill prova på denna sysselsättning utan att behöva göra stora och oftast kostsamma investeringar under de första åren. Vi placerar våra samhällen hemma hos dessa intressenter, mot en mindre kostnad som avräknas om den nye så småningom vill behålla samhället, samt upplåter vårt slungrum och vår lagerlokal, även detta mot en mindre hyreskostnad. På detta vis kan en presumtiv biodlare få bekanta sig med hantverket och se om det är något som passar henne eller honom. En stor del av honungen tillfaller så klart den som tar hand om bina (pollineringstjänsten får man på köpet) men Adopt a bee vill behålla ett tiotal kilo honung till  andelsägarna. På så vis får vi möjlighet att klara våra omkostnader samtidigt som vi kan  hjälpa nya biodlare med att få fart på en egen verksamhet.

/Stina

Adopt a bee – get honey for free!